فیلم | «رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا» در شعر اخوان
کد خبر: 3895239
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۵
سوره تماشا / 6

فیلم | «رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا» در شعر اخوان

سهیل محمودی، شاعر و پژوهشگر ادب پارسی در ششمین برنامه «سوره تماشا» بیان کرد: قرآن ظرافت‌های ادبی فراوانی دارد که اهل هنر به زیبایی می‌توانند در خلق آثارشان از آن بهره‌ گیرند و اخوان ثالث، شاعر نامدار معاصر نیز از هنرمندانی است که به زیبایی از آیات قرآن بهره گرفته است.

به گزارش ایکنا، سهیل محمودی، شاعر و پژوهشگر ادب پارسی، در ششمین برنامه رمضانی «سوره تماشا» گفت:
 
به نام خداوند جان و خرد
 
سلام و بسیارها سلام، درود و فراوان درود؛
گاهی یک نامه و درخواست ساده سبب اتفاقی خوب در فرهنگ و ادبیات می‌شود. حوالی سال‌های 51 و 52 استاد زنده یاد دکتر سیدجعفر شهیدی و استاد بلندمرتبه محمدرضا حکیمی که عمرش افزون باد، تصمیم می‌گیرند تا یادنامه‌ای برای علامه امینی، صاحب‌ الغدیر منتشر کنند. از شخصیت‌های گوناگون اعم از علما، فضلا درخواست می‌کنند تا در این زمینه مقاله‌ای بنویسند. استاد حکیمی در همان زمان از مهدی اخوان ثالث، شاعر نامدار که در آبادان زندگی می‌کرده درخواست می‌کند که مطلبی برای این یاد‌نامه ‌تهیه کند. اخوان مقاله‌ای با مضمون آیات موزون افتاده قرآن کریم می‌نویسد. 
 
قرآن ظرافت‌های هنری فراوانی دارد که هنرمندان در خلق آثارشان از آن بهره می‌‌گیرند. اخوان در آن زمان قصیده‌ای هم برای علامه امینی و آیات موزون افتاده می‌سراید، در دهه شصت و اوج جنگ و مرحوم اخوان تمسکی به قرآن می‌جوید و آن مقاله را ادامه می‌دهد و برای آن آیات موزون افتاده هم شعر می‌سراید... برای نمونه آیه 97 سوره توبه «الْأَعْرَابُ أَشَدُّ کُفْرًا وَ نِفَاقًا» اگر تشدیدش رو بردارید تبدیل می‌شود به، الْأَعْرَابُ أَشَدُّ کُفْرًا وَ نِفَاق و از این سبک آیات موزون افتاده در قرآن فراوان است. 

در مثالی دیگر می‌توان به آیه 92 سوره آل عمران «لَنْ تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّىٰ تُنْفِقُوا» که به بحر مثنوی است اشاره کرد.

اخوان دهه شصت اوج جنگ یک قطعه می‌گوید در ستایش رزمندگان و مردم ایران و در مقابله با صدام و دشمنان ما و از آیه معروف سوره فصلت الهام می‌گیرد که از آیات موزون افتاده است و اینجا وزن افسانه نیما به این آیه است.
 
ای فسانه فسانه فسانه‌
ای خدنگ تو را من نشانه
ای علاج‌ ای دل‌، ای داوری درد
هم ره گریه‌های شبانه
 
و حالا ببینید چگونه اخوان یک قطعه سروده است. 
 
جنگ صدام چنگیز خو بود
در تجاوز به قومی صفا جو
خلق ایران چون دیدند زین‌سان
جمله گفتند یا حق و یا هو
زیر یک پرچم استقامت
متحد گشته بازو به بازو
جمله تکبیر گویان سرودند
رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا
 
می‌دانیم که این یک آیه مبارکه صوره فصلت « إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَ‌بُّنَا اللَّـهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ» کسانی که گفتند پروردگار ما آن الله و خدای یگانه است و استقادمت ورزیدند.
 
روح زنده یاد مهدی اخوان ثالث شاعر بزرگ روزگار ما شاد باد.
ان‌شاءالله دیدار دیگر و گفت‌وگوهای بیشتر.
یا علی مدد
 
انتهای پیام
captcha